Proyecto 2019-10

Diseñando para todos los sentidos – más allá de la visión.

En 2018 el museo Cooper Hewitt organizó la exhibición “The Senses: Design Beyond Vision”

Sobre la exhibición The Senses: Design Beyond Vision en el museo Cooper Hewitt:

Explore experimental works and practical solutions designed to inspire wonder and new ways of accessing our world. Wander through a scented snowstorm, play a furry instrument in a Tactile Orchestra, investigate the sonic properties of glass, and experience many more multisensory experiences from some of the world’s most creative thinkers, including Christopher Brosius, KunstLAB Arnhem, Studio Roos Meerman, Maya+Rouvelle, and more. With over 65 design projects and more than 40 objects and installations to touch, hear, and smell, The Senses is an inclusive celebration of the sensory richness of design.

Sensory design recognizes that we understand and navigate the world with all five of our senses. Organized into nine thematic sections, The Senses demonstrates that by opening up to multiple sensory dimensions, designers reach a greater diversity of users. Maps that can be touched as well as seen facilitate mobility and knowledge for sighted, low-vision, and blind users. Audio devices translate sound into vibrations that can be felt on the skin. Tableware and kitchen tools use color and form to guide people living with dementia or vision loss. These innovations are beneficial to all users as sensory design enhances awareness of the body and creates new emotional terrain through its stimulation of our visceral responses.

Designed to be an accessible experience welcoming to visitors of all abilities, The Senses’ exhibition features labels with key elements in braille and a custom smartphone app that will connect visitors to exhibition content via text or audio. Additional accessibility features include T-coil–complaint audio devices and audio descriptions explaining the visual content of videos. The museum will also offer dynamic descriptive exhibition tours of The Senses with trained museum educators, as well as programming for visitors with sensory differences.

El proyecto del curso Fundamentos 3 explora cómo el diseño extiende el reino de los sentidos. Experimentando con materiales nuevos y familiares, personalizando productos y abrazando las diferentes necesidades y experiencias de los usuarios, podemos experimentar nuevas sensaciones y capitalizar nuestros extraordinarios poderes de percepción para enriquecer y mejorar la vida diaria. Este proyecto busca acercamos a explorar el territorio fértil del diseño multisensorial y profundizar la comprensión de su valor. Cuando utilizamos con creatividad la información que los sentidos nos brinda para ampliar el acceso a la información, los productos y entornos, también ampliamos el discurso sobre el diseño inclusivo. Apoyándonos en las herramientas de diseño sensorial y las posibilidades de las tecnologías interactivas vamos a ir más allá de la visión activa explorando el tacto, el sonido, el olfato, el gusto y la sabiduría del cuerpo. El diseño sensorial apoya la capacidad que tenemos para recibir información, explorar el mundo y experimentar alegría, asombro y conexiones sociales, independientemente de nuestras capacidades sensoriales.

Junto con la exhibición “The Senses: Design Beyond Vision” fue lanzado el libro The Senses: Design Beyond Vision, editado por Ellen Lupton y Andrea Lipps, Princeton Architectural Press (May 15, 2018), ISBN-10: 1616897104, ISBN-13: 978-1616897109

Es posible descargar el libro como ePub en el sitio: https://www.cooperhewitt.org/publications/the-senses-design-beyond-vision/